سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حضرت عشق جل جلاله
 

چنانچه از تاریخ به دست می آید حکومت صفویه از برگزاری این جشن حمایت می کرده و شاید بتوان گفت این جشن در زمان صفویه رونق گرفته یا حتی ایجاد شده است! این در حالی است که جمهوری اسلامی با وجود اینکه حکومتی شیعه است با برگزاری این جشن به شدت مخالفت می نماید. این تفاوت عملکرد را در واقع باید در تفاوت مبنای این دو حکومت شیعی جستجو نمود. حتما شما هم نام اخباریان شیعه به گوش مبارکتان خورده است. قومی خشک مغذ و قشری اندیش که نمونه فکری اهل حدیث سنی می باشند. در مقابل این گروه، علمای عقل گرای شیعی می باشند که عقل را نه تنها مفتاح شریعت؛ که مصباح آن نیز می دانند و در فهم قرآن و روایات از عقل کمک می گیرند. تفاوت این دو نگاه، دو مذهبی را پدید می آورد که یکی می تواند با دنیای امروز تعامل کند و هم زمان دینش را نیز از خطرات آخر الزمان حفظ نماید و دیگری با دُگم اندیشی، قمه زنی را به نحوی ترویج نماید که غیر مسلمان وقتی نام شیعه را می شنود چیزی جز خشونت به ذهنش تبادر ننماید. در حکومت صفویه اخباریان رشد و رونق یافتند و در جمهوری اسلامی عقل گرایان.

عیدالزهرا یکی از مصادیقی است که تفاوت این دو دیدگاه را به وضوح می نمایاند. اخباریان با تکیه بر روایتی ضعیف السند و نامعتبر هر گونه گناه را تا سه روز حلال معرفی می کنند که امری است خلاف قرآن و روایات معتبر و با اعمالی شنیع، به تفرقه افکنی بین امت واحده اسلامی می پردازند و دل دشمنان اسلام را شاد می کنند و عقل گرایان شیعه با نامعتبر دانستن این روایت و رد چنین اعمالی با توجه به قرآن و سنت و عقل، به تعامل سازنده با هم کیشان سنی مذهب خود بر می آیند و در پی برقراری اتحاد بین امت اسلام بر علیه استکبار جهانی و کفار عالَم خوار هستند.

شاید اگر در حکومت صفویه نیز عقل گرایان فضای ظهور بیشتری میافتند، نه تنها ملاصدرای شیرازی از اصفهان به بیابان ها تبعید نمی شد، که از آن مهمتر اختلاف میان دو حکومت مسلمان صفویه و عثمانی که طبق اسناد تاریخی اروپایی ها نیز در آن می دمیدند، باعث بروز جنگ های خانمانسوز بین این دو و در نتیجه نابودی تمدن اسلامی و تشکیل شبه کشورها با مرزهای امروزی و رشد تمدن غربی بر پایه غارت سرزمین های اسلامی نمی گشت.

به امید روزی که از نعمت عقل استفاده کنیم...!

برای دیدن دیدگاه ها لطفا بر متن زیر عکس کلیک بفرمایید

برای نظاره کردن دیدگاه مراجع لطفا کلیک بفرمایید.


[ یکشنبه 94/9/29 ] [ 6:56 عصر ] [ محمدحسین بلاغی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 36
کل بازدیدها: 334262





Powered by WebGozar