سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حضرت عشق جل جلاله
 

توده مردم خصوصا در کشور ما که مطالعه بین مردم بسیار کم است، به راحتی به این سو و آن سو کشیده می شوند. گاهی به اسم مذهب و گاهی به اسم ملیت و گاهی به اسم مُد و ...

در شب شام غریبان، یک شمع بازی اساسی به راه می افتد. اینکه چند شمع به دست بچه ها بدهند تا هم آنها سرگرم شوند و هم بزرگترها به عزاداریشان برسند کار بدی نیست(البته در صورتی که آنرا جزئی از دین به حساب نیاورند). اما متاسفانه این مساله کم کم به کاری تبدیل شده است که گویی یک عمل مستحبی است!! امشب تلوزیون عزاداری شام غریبان را که نشان می داد مرهای پنجاه ساله یک دستشان شمع بود و با دست دیگر سینه زنی می کردند! این که تلوزیون این تصویر را نشان دهد یک بحث است و اینکه مردم چنین کاری انجام دهند بحث دیگر. به نظر بنده تلوزیون ما بیشتر، یک دین عوامانه را ترویج می کند تا دینی عالمانه. البته این مشکل هم بازمی گردد به طلبه های عوام زده که تعدادی از جمعیت طلاب را تشکیل می دهند و مرحوم شهید مطهری هم از طلبه های عوام زده می نالیدند:

{مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏24، ص: 498

روحانیت عوام‏زده ما چاره‏اى ندارد از این که آنگاه که مسئله‏اى اجتماعى مى‏خواهد عنوان کند، به دنبال مسائل سطحى و غیر اصولى برود و از مسائل اصولى صرف‏نظر کند، و یا طورى نسبت به این مسائل اظهارنظر کند که با کمال تأسف علامت تأخّر و منسوخیت اسلام به شمار رود و وسیله به دست دشمنان اسلام بدهد.

افسوس که این آفت عظیم دست و پاها را بسته است و اگر نه کاملًا روشن مى‏شد که اسلام در هر عصر و زمانى واقعاً تازه است: لا تَفْنى‏ غَرائِبُهُ وَ لا تَنْقَضى عَجائِبُهُ (نهج‏البلاغه، خطبه 150: [غرائب آن تمام نمى‏شود و شگفتیهاى آن از بین نمى‏رود.])، معلوم مى‏شد که حتى عمیق‏ترین سیستمهاى اجتماعى قرن ما قادر نیست با آنچه اسلام آورده رقابت کند.

روحانیت عوام‏زده ما چاره‏اى ندارد از این که همواره سکوت را بر منطق، سکون را بر تحرّک، نفى را بر اثبات ترجیح دهد، زیرا موافق طبیعت عوام است.

حکومت عوام، منشأ رواج فراوان ریا و مجامله و تظاهر و کتمان حقایق و آرایش قیافه و پرداختن به هیکل و شیوع عناوین و القاب بالابلند در جامعه روحانیت ما شده که در دنیا بى‏نظیر است. حکومت عوام است که آزادمردان و اصلاح‏طلبان روحانیت ما را دلخون کرده و مى‏کند}

خلاصه مطلب اینکه ای کاش مردم کمی به سطح مطالعاتشان بیافزایند. به یکی از بزگان گفته بودند که سطح سخنانتان را کمی پایینتر آورید تا مردم بفهمند، ایشان فرموده بود مردم سطح فهمشان را بالا بیاورند.


[ جمعه 92/8/24 ] [ 4:30 صبح ] [ محمدحسین بلاغی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 35
بازدید دیروز: 36
کل بازدیدها: 334291





Powered by WebGozar